ZGŁOSZENIE ONLINE

10 kwietnia 2025

KOMPENDIUM WIEDZY O NOWYCH OBOWIĄZKACH W OPAKOWANIACH W ROKU 2025 – wymagania SUP, wdrożenie systemu kaucyjnego i zatwierdzone rozporządzenie unijne PPWR

10 -11 kwietnia 2025 r. - 2 dni - Online
Godz.: 9:00 - 15:00

 



OPIS  |  KORZYŚCI  |  ADRESACI  |  PROGRAM  |  PRELEGENCI  |  METODY  |  CENA  |  WARUNKI UCZESTNICTWA

 


OPIS SZKOLENIA

Szkolenie z kompleksowych przepisów dotyczących opakowań obejmuje m.in. zagadnienia: praktyka stosowania przepisów SUP, opłata produktowa, opłata recyklingowa, system kaucyjny, nowe przepisy rozporządzenia unijnego PPWR w sprawie projektowania opakowań. Przygotuj się na wchodzący w życie
w roku 2025 system kaucyjny. Dowiedz się jakie będą nowe wymagania dla projektowanych opakowań zgodnych z wdrażanym rozporządzeniem PPWR.
Rok 2025 to wdrożenie długo oczekiwanego systemu kaucyjnego. Start 1 października 2025 r.
Zmieniająca ustawa z roku 2023 i kolejno 2024 wprowadza zasady funkcjonowania nowych wymagań wobec opakowań na napoje objętych systemem. Na szkoleniu omówimy zasady funkcjonowania systemu, podmioty w nim uczestniczące i ich nowe obowiązki. W grudniu 2024 rozporządzenie PPWR zostało przyjęte przez Radę Unii Europejskiej. Jego wdrażanie  nastąpi  18 miesięcy od daty wejścia w życie we wszystkich krajach UE. 
Na szkoleniu wprowadzimy uczestników w zasady ekoprojektowania wdrażane rozporządzeniem PPWR, co pozwoli na przygotowanie się przedsiębiorców do nowych, bardzo wymagających wyzwań, stawianych całej branży opakowaniowej, produkcyjnej i handlowej.
Celem szkolenia będzie:

  • kompleksowe omówienie nowych przepisów w zakresie opakowań, w tym: obowiązków dotyczących projektowania, wprowadzania na rynek opakowań oraz ich zagospodarowania jako odpadów
  • przekazanie praktycznej wiedzy dotyczącej realizacji wszystkich wymagań dla opakowań (ewidencja, opłaty, sprawozdawczość)
    omówienie zagadnień związanych z ekoprojektowaniem zgodnym z PPWR – jakie opakowania będziemy stosować w najbliższej przyszłości
  • zasady nowego wdrażanego systemu kaucyjnego 
     


KORZYŚCI

  • Uczestnicy uzyskają praktyczną wiedzę na temat ewidencji, sprawozdawczości, pobierania i odprowadzania opłat
  • Praktyka opłaty produktowej, recyklingowej oraz wymagań SUP
  • Uczestnicy rozwiną umiejętność dokonywania wpisów i realizacji sprawozdawczości w BDO
  • Szkolenie pozwoli na optymalizację działań w zakresie opakowań i odpadów opakowaniowych
  • Uzyskana wiedza umożliwi wdrażanie praktycznych rozwiązań dla systemu kaucyjnego
  • Zajęcia będą realizowane w oparciu o ćwiczenia, warsztaty, studia przypadków, co będzie pomocne we wdrożeniu nowych wymagań w firmach
  • Uczestnicy będą mieli możliwość konsultowania z wykładowcą indywidualnych problemów, z jakimi spotykają się w swojej codziennej praktyce

 



ADRESACI
Zapraszamy:

  • Producentów, dystrybutorów i importerów opakowań
  • Producentów produktów w opakowaniach i ich importerów
  • Hurtownie produktów i opakowań
  • Branżę HORECA, restauracji, barów, sprzedających żywność na wynos
  • Gospodarujących odpadami
  • Specjalistów ds. ochrony środowiska
  • Prowadzących jednostki handlu detalicznego, hurtowego i sprzedających przez internet
  • Jednostki gastronomiczne i sprzedających za pomocą automatów vendingowych
  • Pracowników Urzędów Marszałkowskich
  • Pracowników Inspekcji Handlowej
  • Osoby zajmujące się kwestiami środowiskowymi oraz sporządzających sprawozdania środowiskowe
  • Pracowników biur księgowych
  • Wszystkie osoby zainteresowanych omawianą podczas szkolenia tematyką

 



PROGRAM

DZIEŃ I

1.     Wprowadzanie towarów w opakowaniach – Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi po najnowszych zmianach – opłata
          produktowa

  • Podstawy prawne – najważniejsze przepisy, zmiany w ustawie, akty wykonawcze
  • Definicje i podstawowe pojęcia związane z wprowadzaniem produktów w opakowaniach na rynek (przywóz produktów w opakowaniach i ich wywóz poza RP, wprowadzenie na rynek itp.)
  • Opakowania – monomateriałowe, wielomateriałowe i opakowania środków niebezpiecznych
  • Obowiązki wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach – obowiązek recyklingu i kampanie edukacyjne
  • Sposoby realizacji obowiązków ustawowych – rozliczanie samodzielne, dokumenty DPR, Organizacje Odzysku Opakowań i Organizacje Samorządu Gospodarczego – najnowsza zmiana
  • Możliwe sposoby ograniczania opłaty produktowej z tytułu obowiązku realizacji recyklingu
  • Samodzielne wnioskowanie o DPR na Organizację Odzysku Opakowań
  • Audyty recyklerów, pomniejszanie DPR o % zanieczyszczeń
  • Omówienie najnowszych obowiązków dla wprowadzających napoje w butelkach jednorazowego użycia z tworzyw sztucznych (zakrętki i zawartość recyklatu)
  • Ewidencja opakowań wprowadzanych do obrotu
  • Opłata produktowa – kiedy należna, sposób naliczania
  • Sprawozdawczość – sposób wypełniania sprawozdań, źródła kalkulatorów do obliczeń i niezbędnych informacji
  • Właściwy wpis do rejestru BDO – wnioski aktualizacyjny/wpisowy (praktyka, warsztat w BDO)
  • Podmioty działające na zwolnieniu do 1MG opakowań wprowadzonych do obrotu, relacja wpisu, sprawozdawczości i pomoc de minimis
  • Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne


2.     Opłata recyklingowa w ustawie o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi – opłata recyklingowa

  • Lekkie torby na zakupy – czym są, wyłączenia
  • Wpis o rejestru BDO (praktyka, warsztat w BDO)
  • Opłata recyklingowa i jej realizacja, odprowadzanie do UM
  • Ewidencja i sprawozdawczość w BDO (praktyka, warsztat w BDO)
  • Zmiany w reklamówkach wprowadzone przepisami SUP
  • Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
     

3.     Ustawa o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw – wdrażanie systemu kaucyjnego

  • Cel ustawy i harmonogram wdrażania kolejnych zobowiązań
  • Rodzaje opakowań objętych systemem kaucyjnym
  • Nowe pojęcia prawne (butelki na napoje, użytkownik produktów w opakowaniach wprowadzający, podmiot reprezentujący itd.)
  • Uczestnicy systemu kaucyjnego i ich obowiązki
  • Wpis do BDO i wymagane zezwolenia dla podmiotu reprezentującego
  • Wysokość kaucji, system finansowania
  • Poziomy selektywnego zbierania
  • Ewidencja i sprawozdawczość
  • Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
     

DZIEŃ II

1.     Omówienie przepisów ustawy zmieniającej ustawę o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz
         o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw wprowadzających przepisy dyrektywy Single-Use Plastics (SUP) – opakowania jednorazowego
         użycia wykonane w całości lub częściowo z tworzyw sztucznych

  • Omówienie definicji, w szczególności: tworzywa sztucznego, polimerów naturalnych, produktów jednorazowego i wielokrotnego użycia, wprowadzenia do obrotu, opakowań zastępczych, użytkownika końcowego itd.
  • Kwalifikacja opakowań – czy opakowanie podlega pod przepisy SUP (warsztat, analiza kryteriów, case study) – rynkowe praktyki
  • Zakaz wprowadzania wybranych produktów, termin realizacji obowiązku, odstępstwa
  • Znakowanie produktów, obowiązkowe terminy, wzory oznakowań, odstępstwa
  • Obowiązki związane z pobieraniem opłat od użytkownika końcowego, rodzaje produktów i opakowań podlegających pod opłatę, obowiązkowa ewidencja, wysokość opłat, sposób pobierania i wpłacania, sprawozdawczość w tym zakresie
  • Obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu produkty podlegające pod SUP, rodzaje produktów i opakowań podlegających pod opłatę, obowiązkowa ewidencja, wysokość opłat, sposób odprowadzania opłat, kampanie edukacyjne, sprawozdawczość w tym zakresie
  • Praktyczne ćwiczenia, omówienie studium przypadków dla poszczególnych branż oraz produktów w kontekście podlegania i zakresu nowych obowiązków
  • Rejestr BDO, wpisy/aktualizacje wpisów w zakresie nowych obowiązków – warsztat w BDO
  • Praktyka ewidencji i sprawozdawczości w BDO (warsztat)
  • Kary za brak aktualnego wpisu w rejestr BDO, brak umieszczania numeru BDO na dokumentach związanych z prowadzoną działalnością
  • Kary za brak realizacji nowych obowiązków w tym między innymi: wprowadzanie produktów objętych zakazem lub bez wymaganych oznakowań, nieprowadzenie wymaganej ewidencji, niepobieranie i niewnoszenie wymaganych opłat
  • Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
     

2.     ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR) – projektowanie opakowań

  • Omówienie rozporządzenia PPWR i jego najważniejszych wymagań
  • Harmonogram wdrażania nowych przepisów
  • Zakres stonowania nowych przepisów
  • Definicje i najważniejsze zmiany
  • Omówienie wytycznych nowego rozporządzenia w zakresie projektowania poszczególnych rodzajów opakowań
  • Nadzór i odpowiedzialność za opakowania, deklaracje zgodności wymagania techniczne i rejestr
  • Ekoprojetowanie – zasady zgodne z PPWR
  • Jak nowe zasady będą obowiązywać na rynku opakowań w najbliższej przyszłości
     

3.     Q&A - Pytania i odpowiedzi
 



PRELEGENCI

Ekspert i wieloletni praktyk w zakresie rozporządzenia w zakresie ochrony środowiska, od ponad dwudziestu lat współpracuje z przedsiębiorcami
i administracją samorządową w obszarach publiczno-prawnych, komunalnych i technologicznych.  Audytor środowiskowy i twórca projektów wdrożeniowych.  Doktor nauk chemicznych i absolwent ochrony środowiska na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Politechniki Krakowskiej. Stypendysta University of Utrecht Debye Institute w Holandii Audytor wewnętrzny ISO 14001 i ekspert PARP w zakresie CSR. Członek Polskiego Paktu Plastikowego. 
 



METODY SZKOLENIA

- Webinarium (transmisja audio-wideo) odbywa się w czasie rzeczywistym w oparciu o popularne narzędzia  np. Zoom, ClickMeeting, Teams
- Bez wychodzenia z domu
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi
- By uczestniczyć w szkoleniu wystarczy dostęp do stabilnego łącza internetowego
- Nie jest wymagana instalacja dodatkowego oprogramowania


Sposób postępowania
- Osoby zainteresowane uczestnictwem w szkoleniu przesyłają zgłoszenie przez formularz  online
- Dzień przed terminem rozpoczęcia spotkania, wysyłamy do Państwa indywidualny link  do zajęć i materiały szkoleniowe
- W dniu szkolenia o wskazanej godzinie uczestnicy logują się wykorzystując przesłany wcześniej link
- Po zakończonym szkoleniu przesyłamy Państwu certyfikat uczestnictwa

 



CENA SZKOLENIA

1590 zł netto + 23% VAT za osobę przy zgłoszeniu do 25.03.2025 r.
1690 zł netto + 23% VAT za osobę przy zgłoszeniu po 25.03.2025 r.

W cenie szkolenia
udział w szkoleniu dla jednej osoby, certyfikat, materiały szkoleniowe w .pdf

 



WARUNKI UCZESTNICTWA

  1. Wpłaty należy dokonać przed szkoleniem na rachunek mBank S.A., nr konta:  53 1140 2004 0000 3702 8044 8473
  2. Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty.
  3. Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału  w szkoleniu.
  4. Po otrzymaniu zgłoszenia prześlemy Państwu potwierdzenie uczestnictwa z fakturą proforma najpóźniej na 5 dni przed terminem szkolenia.
  5. Osoby, które nie odwołają pisemnie swojego udziału w terminie 5 dni przed szkoleniem lub nie wezmą udziału w szkoleniu, zostaną obciążone pełnymi kosztami uczestnictwa na podstawie wystawionej im faktury.
  6. Firma DEWAY zastrzega sobie prawo do zmian w programie, zmiany prelegenta, zmiany miejsca szkolenia oraz do odwołania szkolenia w uzasadnionych przypadkach.
  7. Upoważniamy firmę DEWAY do wystawienia faktury VAT bez podpisu odbiorcy.
  8. Oświadczam, że akceptuję koszt i warunki uczestnictwa.

     

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do przyjęcia zgłoszenia. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych
w formularzu zgłoszenia przez DEWAY w związku ze zgłoszeniem na szkolenie, umieszczeniem w bazie danych firmy i przesłaniem informacji handlowej. Administratorem danych osobowych jest DEWAY z siedzibą w Warszawie, ul. Szczęśliwicka 27A/15, 02-353 Warszawa, NIP: 9482067822, REGON: 387040123, email: deway@deway.pl. Jednocześnie zastrzegam sobie prawo do wglądu, usunięcia oraz uaktualnienia umieszczonych danych.

 


 

Uważasz że to szkolenie powinno być zrealizowane jako zamknięte?
Chcesz dopasować program do potrzeb Twojej firmy?

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

 

 

MASZ  PYTANIA ?   ZADZWOŃ  LUB  WYŚLIJ  EMAIL
 

T:  +48 22 633 03 28
E:  szkolenia@deway.pl

UDOSTĘPNIJ  

Copyrights© 2024 DEWAY.  Wszelkie prawa zastrzeżone.

ul. Szczęśliwicka 27A  lok. 15
02-353 Warszawa

NIP   9482067822   
REGON   387040123
DUNS   851651606

Jesteśmy członkiem

Rejestr Instytucji Szkoleniowych
2.14/00263/2020

KONFERENCJE  I  SZKOLENIA  DLA  PRAKTYKÓW