10 -11 kwietnia 2025 r. - 2 dni - Online
Godz.: 9:00 - 15:00
OPIS | KORZYŚCI | ADRESACI | PROGRAM | PRELEGENCI | METODY | CENA | WARUNKI UCZESTNICTWA
OPIS SZKOLENIA
Szkolenie z kompleksowych przepisów dotyczących opakowań obejmuje m.in. zagadnienia: praktyka stosowania przepisów SUP, opłata produktowa, opłata recyklingowa, system kaucyjny, nowe przepisy rozporządzenia unijnego PPWR w sprawie projektowania opakowań. Przygotuj się na wchodzący w życie
w roku 2025 system kaucyjny. Dowiedz się jakie będą nowe wymagania dla projektowanych opakowań zgodnych z wdrażanym rozporządzeniem PPWR.
Rok 2025 to wdrożenie długo oczekiwanego systemu kaucyjnego. Start 1 października 2025 r.
Zmieniająca ustawa z roku 2023 i kolejno 2024 wprowadza zasady funkcjonowania nowych wymagań wobec opakowań na napoje objętych systemem. Na szkoleniu omówimy zasady funkcjonowania systemu, podmioty w nim uczestniczące i ich nowe obowiązki. W grudniu 2024 rozporządzenie PPWR zostało przyjęte przez Radę Unii Europejskiej. Jego wdrażanie nastąpi 18 miesięcy od daty wejścia w życie we wszystkich krajach UE.
Na szkoleniu wprowadzimy uczestników w zasady ekoprojektowania wdrażane rozporządzeniem PPWR, co pozwoli na przygotowanie się przedsiębiorców do nowych, bardzo wymagających wyzwań, stawianych całej branży opakowaniowej, produkcyjnej i handlowej.
Celem szkolenia będzie:
- kompleksowe omówienie nowych przepisów w zakresie opakowań, w tym: obowiązków dotyczących projektowania, wprowadzania na rynek opakowań oraz ich zagospodarowania jako odpadów
- przekazanie praktycznej wiedzy dotyczącej realizacji wszystkich wymagań dla opakowań (ewidencja, opłaty, sprawozdawczość)
omówienie zagadnień związanych z ekoprojektowaniem zgodnym z PPWR – jakie opakowania będziemy stosować w najbliższej przyszłości
- zasady nowego wdrażanego systemu kaucyjnego
KORZYŚCI
- Uczestnicy uzyskają praktyczną wiedzę na temat ewidencji, sprawozdawczości, pobierania i odprowadzania opłat
- Praktyka opłaty produktowej, recyklingowej oraz wymagań SUP
- Uczestnicy rozwiną umiejętność dokonywania wpisów i realizacji sprawozdawczości w BDO
- Szkolenie pozwoli na optymalizację działań w zakresie opakowań i odpadów opakowaniowych
- Uzyskana wiedza umożliwi wdrażanie praktycznych rozwiązań dla systemu kaucyjnego
- Zajęcia będą realizowane w oparciu o ćwiczenia, warsztaty, studia przypadków, co będzie pomocne we wdrożeniu nowych wymagań w firmach
- Uczestnicy będą mieli możliwość konsultowania z wykładowcą indywidualnych problemów, z jakimi spotykają się w swojej codziennej praktyce
ADRESACI
Zapraszamy:
- Producentów, dystrybutorów i importerów opakowań
- Producentów produktów w opakowaniach i ich importerów
- Hurtownie produktów i opakowań
- Branżę HORECA, restauracji, barów, sprzedających żywność na wynos
- Gospodarujących odpadami
- Specjalistów ds. ochrony środowiska
- Prowadzących jednostki handlu detalicznego, hurtowego i sprzedających przez internet
- Jednostki gastronomiczne i sprzedających za pomocą automatów vendingowych
- Pracowników Urzędów Marszałkowskich
- Pracowników Inspekcji Handlowej
- Osoby zajmujące się kwestiami środowiskowymi oraz sporządzających sprawozdania środowiskowe
- Pracowników biur księgowych
- Wszystkie osoby zainteresowanych omawianą podczas szkolenia tematyką
PROGRAM
DZIEŃ I
1. Wprowadzanie towarów w opakowaniach – Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi po najnowszych zmianach – opłata
produktowa
- Podstawy prawne – najważniejsze przepisy, zmiany w ustawie, akty wykonawcze
- Definicje i podstawowe pojęcia związane z wprowadzaniem produktów w opakowaniach na rynek (przywóz produktów w opakowaniach i ich wywóz poza RP, wprowadzenie na rynek itp.)
- Opakowania – monomateriałowe, wielomateriałowe i opakowania środków niebezpiecznych
- Obowiązki wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach – obowiązek recyklingu i kampanie edukacyjne
- Sposoby realizacji obowiązków ustawowych – rozliczanie samodzielne, dokumenty DPR, Organizacje Odzysku Opakowań i Organizacje Samorządu Gospodarczego – najnowsza zmiana
- Możliwe sposoby ograniczania opłaty produktowej z tytułu obowiązku realizacji recyklingu
- Samodzielne wnioskowanie o DPR na Organizację Odzysku Opakowań
- Audyty recyklerów, pomniejszanie DPR o % zanieczyszczeń
- Omówienie najnowszych obowiązków dla wprowadzających napoje w butelkach jednorazowego użycia z tworzyw sztucznych (zakrętki i zawartość recyklatu)
- Ewidencja opakowań wprowadzanych do obrotu
- Opłata produktowa – kiedy należna, sposób naliczania
- Sprawozdawczość – sposób wypełniania sprawozdań, źródła kalkulatorów do obliczeń i niezbędnych informacji
- Właściwy wpis do rejestru BDO – wnioski aktualizacyjny/wpisowy (praktyka, warsztat w BDO)
- Podmioty działające na zwolnieniu do 1MG opakowań wprowadzonych do obrotu, relacja wpisu, sprawozdawczości i pomoc de minimis
- Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
2. Opłata recyklingowa w ustawie o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi – opłata recyklingowa
- Lekkie torby na zakupy – czym są, wyłączenia
- Wpis o rejestru BDO (praktyka, warsztat w BDO)
- Opłata recyklingowa i jej realizacja, odprowadzanie do UM
- Ewidencja i sprawozdawczość w BDO (praktyka, warsztat w BDO)
- Zmiany w reklamówkach wprowadzone przepisami SUP
- Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
3. Ustawa o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw – wdrażanie systemu kaucyjnego
- Cel ustawy i harmonogram wdrażania kolejnych zobowiązań
- Rodzaje opakowań objętych systemem kaucyjnym
- Nowe pojęcia prawne (butelki na napoje, użytkownik produktów w opakowaniach wprowadzający, podmiot reprezentujący itd.)
- Uczestnicy systemu kaucyjnego i ich obowiązki
- Wpis do BDO i wymagane zezwolenia dla podmiotu reprezentującego
- Wysokość kaucji, system finansowania
- Poziomy selektywnego zbierania
- Ewidencja i sprawozdawczość
- Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
DZIEŃ II
1. Omówienie przepisów ustawy zmieniającej ustawę o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz
o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw wprowadzających przepisy dyrektywy Single-Use Plastics (SUP) – opakowania jednorazowego
użycia wykonane w całości lub częściowo z tworzyw sztucznych
- Omówienie definicji, w szczególności: tworzywa sztucznego, polimerów naturalnych, produktów jednorazowego i wielokrotnego użycia, wprowadzenia do obrotu, opakowań zastępczych, użytkownika końcowego itd.
- Kwalifikacja opakowań – czy opakowanie podlega pod przepisy SUP (warsztat, analiza kryteriów, case study) – rynkowe praktyki
- Zakaz wprowadzania wybranych produktów, termin realizacji obowiązku, odstępstwa
- Znakowanie produktów, obowiązkowe terminy, wzory oznakowań, odstępstwa
- Obowiązki związane z pobieraniem opłat od użytkownika końcowego, rodzaje produktów i opakowań podlegających pod opłatę, obowiązkowa ewidencja, wysokość opłat, sposób pobierania i wpłacania, sprawozdawczość w tym zakresie
- Obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu produkty podlegające pod SUP, rodzaje produktów i opakowań podlegających pod opłatę, obowiązkowa ewidencja, wysokość opłat, sposób odprowadzania opłat, kampanie edukacyjne, sprawozdawczość w tym zakresie
- Praktyczne ćwiczenia, omówienie studium przypadków dla poszczególnych branż oraz produktów w kontekście podlegania i zakresu nowych obowiązków
- Rejestr BDO, wpisy/aktualizacje wpisów w zakresie nowych obowiązków – warsztat w BDO
- Praktyka ewidencji i sprawozdawczości w BDO (warsztat)
- Kary za brak aktualnego wpisu w rejestr BDO, brak umieszczania numeru BDO na dokumentach związanych z prowadzoną działalnością
- Kary za brak realizacji nowych obowiązków w tym między innymi: wprowadzanie produktów objętych zakazem lub bez wymaganych oznakowań, nieprowadzenie wymaganej ewidencji, niepobieranie i niewnoszenie wymaganych opłat
- Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
2. ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR) – projektowanie opakowań
- Omówienie rozporządzenia PPWR i jego najważniejszych wymagań
- Harmonogram wdrażania nowych przepisów
- Zakres stonowania nowych przepisów
- Definicje i najważniejsze zmiany
- Omówienie wytycznych nowego rozporządzenia w zakresie projektowania poszczególnych rodzajów opakowań
- Nadzór i odpowiedzialność za opakowania, deklaracje zgodności wymagania techniczne i rejestr
- Ekoprojetowanie – zasady zgodne z PPWR
- Jak nowe zasady będą obowiązywać na rynku opakowań w najbliższej przyszłości
3. Q&A - Pytania i odpowiedzi
PRELEGENCI
Ekspert i wieloletni praktyk w zakresie rozporządzenia w zakresie ochrony środowiska, od ponad dwudziestu lat współpracuje z przedsiębiorcami
i administracją samorządową w obszarach publiczno-prawnych, komunalnych i technologicznych. Audytor środowiskowy i twórca projektów wdrożeniowych. Doktor nauk chemicznych i absolwent ochrony środowiska na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Politechniki Krakowskiej. Stypendysta University of Utrecht Debye Institute w Holandii Audytor wewnętrzny ISO 14001 i ekspert PARP w zakresie CSR. Członek Polskiego Paktu Plastikowego.
METODY SZKOLENIA
- Webinarium (transmisja audio-wideo) odbywa się w czasie rzeczywistym w oparciu o popularne narzędzia np. Zoom, ClickMeeting, Teams
- Bez wychodzenia z domu
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi
- By uczestniczyć w szkoleniu wystarczy dostęp do stabilnego łącza internetowego
- Nie jest wymagana instalacja dodatkowego oprogramowania
Sposób postępowania
- Osoby zainteresowane uczestnictwem w szkoleniu przesyłają zgłoszenie przez formularz online
- Dzień przed terminem rozpoczęcia spotkania, wysyłamy do Państwa indywidualny link do zajęć i materiały szkoleniowe
- W dniu szkolenia o wskazanej godzinie uczestnicy logują się wykorzystując przesłany wcześniej link
- Po zakończonym szkoleniu przesyłamy Państwu certyfikat uczestnictwa
CENA SZKOLENIA
1590 zł netto + 23% VAT za osobę przy zgłoszeniu do 25.03.2025 r.
1690 zł netto + 23% VAT za osobę przy zgłoszeniu po 25.03.2025 r.
W cenie szkolenia
udział w szkoleniu dla jednej osoby, certyfikat, materiały szkoleniowe w .pdf
WARUNKI UCZESTNICTWA
- Wpłaty należy dokonać przed szkoleniem na rachunek mBank S.A., nr konta: 53 1140 2004 0000 3702 8044 8473
- Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty.
- Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału w szkoleniu.
- Po otrzymaniu zgłoszenia prześlemy Państwu potwierdzenie uczestnictwa z fakturą proforma najpóźniej na 5 dni przed terminem szkolenia.
- Osoby, które nie odwołają pisemnie swojego udziału w terminie 5 dni przed szkoleniem lub nie wezmą udziału w szkoleniu, zostaną obciążone pełnymi kosztami uczestnictwa na podstawie wystawionej im faktury.
- Firma DEWAY zastrzega sobie prawo do zmian w programie, zmiany prelegenta, zmiany miejsca szkolenia oraz do odwołania szkolenia w uzasadnionych przypadkach.
- Upoważniamy firmę DEWAY do wystawienia faktury VAT bez podpisu odbiorcy.
- Oświadczam, że akceptuję koszt i warunki uczestnictwa.
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do przyjęcia zgłoszenia. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych
w formularzu zgłoszenia przez DEWAY w związku ze zgłoszeniem na szkolenie, umieszczeniem w bazie danych firmy i przesłaniem informacji handlowej. Administratorem danych osobowych jest DEWAY z siedzibą w Warszawie, ul. Szczęśliwicka 27A/15, 02-353 Warszawa, NIP: 9482067822, REGON: 387040123, email: deway@deway.pl. Jednocześnie zastrzegam sobie prawo do wglądu, usunięcia oraz uaktualnienia umieszczonych danych.
Uważasz że to szkolenie powinno być zrealizowane jako zamknięte?
Chcesz dopasować program do potrzeb Twojej firmy?
SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI
MASZ PYTANIA ? ZADZWOŃ LUB WYŚLIJ EMAIL
T: +48 22 633 03 28
E: szkolenia@deway.pl